ΔΟΛΟΙ (ΑΓ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ)

 Αγία Παρασκευή των Δολών
Νοτιοδυτικά της Κάτω Χώρας κοντά στο δρόμο που οδηγεί στις Κιτριές βρίσκουμε το ναό της Αγίας Παρασκευής, καθολικό μοναστηριού που διαλύθηκε από τους Βαυαρούς το 1834. Προβάλλει εντυπωσιακά με τις κομψές αναλογίες της μέσα στον ερειπιώνα - κατάλοιπα των κελιών, του πύργου, της στέρνας, του λιοτριβειού - της άλλοτε ακμάζουσας μονής. Είναι κτισμένη στον τύπο του ελεύθερου σταυρού όπως άλλωστε και μια σειρά καθολικά μονών του 17ου και 18ου αιώνα.

Ιδιαίτερα επιμελημένες η δυτική και η ανατολική άψη καθώς και το τύμπανο του τρούλου που διακοσμούνται με εντοιχισμένα πινάκια. Το εσωτερικό του ναού είναι κατάγραφο με τοιχογραφίες του εργαστηρίου του ζωγράφου Παναγιώτη Μπενιζέλου και εκτελέστηκαν σύμφωνα με επιγραφική μαρτυρία του 1698. Στο τοιχογραφικά σύνολο αναγνωρίζει κανένας τουλάχιστον δύο διαφορετικούς ζωγράφους που εργάστηκαν ταυτόχρονα. Οι δύο τεχνίτες συνυπάρχουν και αντιπαρατίθενται με σαφήνεια, ο καθένας με τα δικά του χαρακτηριστικά και τη δική του τεχνοτροπία, στη παράσταση της Δέησης του τέμπλου, άπου το αριστερά τμήμα έχει εκτελέσει ο πρώτος και πλέον επιδέξιος ζωγράφος και βεβαίως επικεφαλής του συνεργείου και το δεξιά ο βοηθάς. Η ζωγραφική της Αγίας Παρασκευής αποτελεί ένα ενδεικτικό ζωγραφικό σύνολο τόσο για τις επικρατούσες τάσεις στη μεταβυζαντινή ζωγραφική άσο και για τον τρόπο που δούλευαν και οργανώνονταν τα εργαστήρια.

Αριστερά της εισόδου, η μορφή του Άρχοντα Μιχαήλ ξαφνιάζει. Ο αρχάγγελος παρουσιάζεται με αποτροπαϊκά σύμβολα στη στολή του, για πρώτη φορά σε εκκλησία της Μάνης,. Από εδώ αρχίζει μία μεγάλη παράδοση στην αγιογραφία της Μάνης που θα διαρκέσει δύο αιώνες.
Ο Ταξιάρχης, υπήρξε από παλιά αγαπημένη και οικεία μορφή στην Μάνη με αμέτρητους ναούς αφιερωμένους στη χάρη του.


ΔΟΛΟΙ, ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ



ΔΟΛΟΙ, ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Ιδιαίτερα επιμελημένες η δυτική και η ανατολική άψη καθώς και το τύμπανο του τρούλου που διακοσμούνται με εντοιχισμένα πινάκια. Το εσωτερικό του ναού είναι κατάγραφο με τοιχογραφίες του εργαστηρίου του ζωγράφου Παναγιώτη Μπενιζέλου και εκτελέστηκαν σύμφωνα με επιγραφική μαρτυρία του 1698. Στο τοιχογραφικά σύνολο αναγνωρίζει κανένας τουλάχιστον δύο διαφορετικούς ζωγράφους που εργάστηκαν ταυτόχρονα. Οι δύο τεχνίτες συνυπάρχουν και αντιπαρατίθενται με σαφήνεια, ο καθένας με τα δικά του χαρακτηριστικά και τη δική του τεχνοτροπία, στη παράσταση της Δέησης του τέμπλου, άπου το αριστερά τμήμα έχει εκτελέσει ο πρώτος και πλέον επιδέξιος ζωγράφος και βεβαίως επικεφαλής του συνεργείου και το δεξιά ο βοηθάς. Η ζωγραφική της Αγίας Παρασκευής αποτελεί ένα ενδεικτικό ζωγραφικό σύνολο τόσο για τις επικρατούσες τάσεις στη μεταβυζαντινή ζωγραφική άσο και για τον τρόπο που δούλευαν και οργανώνονταν τα εργαστήρια.
tseriamani.gr

Η Αγία Παρασκευή στους Δολούς


Σιμά στους Κάτω Δολούς, ριζωμένη στα άγρια βράχια, η Αγία Παρασκευή - χτίσμα του 15ου αιώνα. Τραγικά τραυματισμένη από τους τοπικούς σεισμόυς του 1944 , δείχνει ακόμα τις βαθειές ρωγμές που κλονίσανε την ισορροπία στα οικοδομικά της μελη και που κάνουν να κινδυνεύει να καταστραφεί ολότελα η πλούσια εσωτερική της αγιογράφιση και το κομψό της τέμπλο

ΔΟΛΟΙ, ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Αριστερά της εισόδου, η μορφή του Άρχοντα Μιχαήλ ξαφνιάζει. Ο αρχάγγελος παρουσιάζεται με αποτροπαϊκά σύμβολα στη στολή του, για πρώτη φορά σε εκκλησία της Μάνης,. Από εδώ αρχίζει μία μεγάλη παράδοση στην αγιογραφία της Μάνης που θα διαρκέσει δύο αιώνες.
Ο Ταξιάρχης, υπήρξε από παλιά αγαπημένη και οικεία μορφή στην Μάνη με αμέτρητους ναούς αφιερωμένους στη χάρη του.
tseriamani.gr